رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

دزدی به بهانه کمک‌رسانی | بازداشت متهمی که از ۱۵۲ زن و مرد سالخورده سرقت کرده بود

  • کد خبر: ۲۱۴۲۵۴
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
دزدی به بهانه کمک‌رسانی | بازداشت متهمی که از ۱۵۲ زن و مرد سالخورده سرقت کرده بود
پلیس، متهمی را که چند میلیارد تومان از ۱۵۲ زن و مرد سال خورده ربوده بود، دستگیر کرد.

سعید جلائیان | شهرآرانیوز گرد پیری بر سرش نشسته است. دیگر برخلاف گذشته که می‌توانست پیاده‌روی طولانی کند، نمی‌تواند به خوبی راه برود و با قدم‌های کوتاه به‌سختی از عرض یک خیابان می‌گذرد و خیلی زود نفسش می‌گیرد. آن روز او می‌خواست پولی به حساب دیگری، کارت به کارت کند.

به اولین خودپرداز که رسید به سمت آن رفت. به‌جز خودش یک جوان سی‌ساله هم درست با او به عابربانک رسید. پیرمرد کار با دستگاه‌های خودپرداز را خوب نمی‌دانست. مرد جوان با دیدن شرایط پیرمرد، او را پدر خطاب کرد و با لحنی محترمانه گفت: «اجازه بدهید کمکتان کنم.» موضوعی که خوشحالی پدربزرگ را به همراه داشت. مرد سال‌خورده با گفتن رمز چهاررقمی کارت بانکی‌اش، از جوان خواست تا مبلغی را به شماره کارتی که در دستش بود منتقل کند و مقداری هم نقدی برایش بردارد.

جوان بعد از کارت به کارت موفق مقداری پول نقد هم برداشت و همراه با کارت بانکی که در میان رسید گذاشته بود، به دست پیرمرد داد. او با چند دعای خیر از جوان جدا شد و آهسته در خیابان به مسیرش ادامه داد. دقایقی بعد رسیدن پیامکی او را متعجب کرد. درست سر در نمی‌آورد به همین خاطر از یک جوان خواست اعداد نوشته شده در پیامک را برایش بخواند که مشخص شد ۵۰۰‌میلیون تومان از حسابش کسر شده است و مانده حسابش چند ده‌هزار تومان بیشتر نیست.

پدربزرگ از شنیدن موضوع بدنش یخ کرد، دست در جیبش کرد تا از کارت بانکی‌اش موجودی بگیرد، اما همان لحظه متوجه شد کارتی که جوان به او داده، اسم یک نفر دیگر روی آن نوشته شده و کارت بانکی خودش نیست. او که تازه متوجه ماجرا شده بود، در حالی که جوان را نفرین می‌کرد، خودش را به بانک رساند.

مشخص نیست این‌کار را از کی و کجا آغاز کرده یا اصلا چطور به فکرش رسیده بود که برای رسیدن به یک زندگی لاکچری، رؤیای مهاجرت خود و همسرش به خارج از کشور و داشتن یک خودرو خوب، خریدن طلا‌های زیاد برای همسرش و... سراغ سالمندان را بگیرد. گروهی که موجودی حسابشان دسترنج یک عمر زحمتی است که کشیده‌اند و مبلغ اندکی به عنوان حقوق بازنشستگی، اجاره‌خانه و‌... به حسابشان واریز می‌شود. او سی ساله بود، اما سراغ افرادی می‌رفت که به اندازه مو‌های سرش در زندگی تجربه داشتند.

شگرد شوم این مرد جوان بسیار ساده بود. او با یک ترفند ساده و تکراری به سراغ مردان و زنان سال‌خورده‌ای می‌رفت که بعضا سواد زیادی نداشتند یا از طرز کار خودپرداز آگاه نبودند. تعداد آن‌هایی که تاکنون از این شیاد شکایت کرده‌اند، دست‌کم ۱۵۲‌نفر است. اگرچه احتمالا هنوز عده‌ای با توجه به کهولت سن هنوز از این متهم که همچون گرگ در خیابان‌ها به کمین طعمه‌هایش می‌نشسته است، شکایت نکرده باشند یا نفهمیده باشند که در دام یک «گرگ خیابانی» گرفتار شده‌اند.

گرگی در لباس میش

به ظاهرش می‌رسید و طوری باشخصیت در خیابان قدم می‌زد که کسی نمی‌توانست شک کند پشت این ظاهر محترم یک گرگ پنهان شده است. او به بیشتر معابر شهر که در آن‌ها دستگاه خودپرداز وجود داشت سرزده بود، به‌ویژه مناطقی که می‌دانست با توجه به وجود مراکز درمانی، سازمانی و ... زنان و مردان سال‌خورده بیشتری در آنجا تردد می‌کنند.

هر سالمندی که به خود‌پرداز نزدیک می‌شد او در همان لحظه به‌سراغ دستگاه می‌رفت. با زنان و مردان پیر گرم می‌گرفت. لبخند می‌زد و می‌گفت که چقدر شبیه پدر و مادر خودش هستند. او خیلی زود اعتماد طعمه‌هایش را به دست می‌آورد و چند لحظه بعد کارت بانکی آن‌ها در دستش بود. کار درخواستی این افراد را درست مطابق خواسته‌شان به‌علاوه موجودی گرفتن پنهانی، انجام می‌داد. در انتها نیز کارت طعمه قبلی خود را شبیه شعبده‌بازها، لای رسید بانکی که از خودپرداز بیرون می‌آمد می‌گذاشت و به جای کارت طعمه جدید دستشان می‌داد و از آن‌ها جدا می‌شد.

حالا که رمز و موجودی کارت بانکی طعمه‌هایش در دستانش بود، در اندک زمانی حساب‌ها را خالی می‌کرد. با توجه به پولی که در حساب قربانیان بود به سراغ دلالان ارز می‌رفت یا طلا می‌خرید. تنها در دو مورد ۵۰۰‌میلیون تومان را با خرید طلا پول‌شویی کرد تا به گردن شریک زندگی‌اش آویزان کند، چند صد میلیون تومان را نیز صرف خرید خودرو کرد.

تجربه تلخ برای سالمندان

بیشتر طعمه‌های این شیاد برای بازگرداندن تمام یا بخشی از ثمره یک عمر دسترنج خود به‌سراغ پلیس رفتند. آن‌ها با ارائه مشخصات سارق از مردان قانون خواستار دستگیری شیادی شدند که رحمی ندارد. با توجه به حساسیت خاص این موضوع، فرمانده انتظامی مشهد دستور رسیدگی فوری این پرونده را صادر کرد.

دستوری که پرونده این شیاد را روی میز مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی مشهد گشود. مأموران با تجمیع تمامی اطلاعات، شگرد شیاد را به‌دست آوردند. سپس نوبت به شناسایی و دستگیری متهم رسید. پلیس توانست با بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته و انجام یک عملیات گسترده به آن دست پیدا کند.

فرمانده انتظامی مشهد درباره دستگیری این شیاد گفت: تیم رسیدگی‌کننده این پرونده، یک هفته پس از گشت‌زنی مداوم در نقاطی که متهم در آنجا پیش‌تر اقدام به ربودن کارت‌های بانکی سالمندان کرده بود، توانستند او را در حال پرسه‌زنی شناسایی کنند. مأموران سپس با هماهنگی مقام‌قضایی توانستند او را در یک اقدام قاطع، غافل‌گیر و همراه با پانزده کارت بانکی مسروقه دستگیر کنند.

سردار احمد نگهبان اضافه کرد: متهم پس از انتقال به پلیس آگاهی طی چند مرحله بازجویی و در رویارویی با تصاویر به دست آمده اعتراف کرد که طی شش ماه به این کار مبادرت کرده و در این مدت ۱۵۲‌بار اقدام به سرقت کرده و در مجموع ۳ میلیارد تومان سرقت کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->